Suomi on pieni maa pohjolassa, missä on totuttu tekemään kaikki mahdollisimman hyvin ja muita ajatellen. Mielestäni olemme onnistuneet jo tähän mennessä loistavasti toimissamme ilmastonmuutoksen estämiseksi. Lisää voimme kuitenkin tehdä, mutta yksi iso ongelma on tuotannon siirtyminen muihin maihin. Auttaako maailmaa se, että meillä Suomessa noudatetaan tiukasti kaikkia päästötavoitteita, kun nykyisellä menolla teollisuus on meidän rajojemme ja valvontamme ulkopuolella?
Suomen osuus kivihiilen käytöstä on 6,7 % sähköntuotannosta. Vastaavasti Romanian, Bulgarian ja Puolan osuudet kivihiilen käytöstä sähköntuotannossa on yli 90 %. Saksa taas tuotti sähköstään noin 38 prosenttia rusko- ja kivihiilellä, 33 prosenttia uusiutuvilla, 12 prosenttia ydinvoimalla, 13 prosenttia maakaasulla ja loput muilla polttoaineilla. Saksa on 6. suurin co2-päästömaa. Kiina tuottaa 28 prosenttia maailman hiilidioksidipäästöistä, mikä johtuu lisääntyneestä kivihiilen käytöstä sekä kuivuuden takia vähentyneestä vesivoiman tuotannosta.
(Lähde: https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/energia/kumpi-on-parempi-ydinvoima-ranska-vai-hiili-saksa-saksalle-rokaletappio-sahkon-co2-paastoissa-6744372
https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3805890-maailman-hiilidioksidipaastot-kaantyivat-taas-nousuun)
Maailman terveysjärjestö WHO:n mukaan vuonna 2012 ilmasaasteista johtuviin sairauksiin kuoli seitsemän miljoonaa ihmistä, joista sisäilman saasteiden vuoksi 4,3 miljoonaa ja ulkoilman saasteisiin 3,7 miljoonaa. Intiassa ilmansaasteet aiheuttavat lähes 1,1 miljoonaa ennenaikaista kuolemaa vuodessa. Määrä kasvoi vuodesta 1990 vuoteen 2015 miltei 50 prosenttia. Kaikkiaan noin 2,9 miljardin ihmisen arvioidaan asuvan talouksissa, joissa käytetään sisäilmaa saastuttavia polttoaineita, mitä Suomessa ei käytetä.
(Lähde: https://yle.fi/uutiset/3-9488860
https://www.kepa.fi/uutiset-media/uutiset/who-joka-kahdeksas-kuolema-johtuu-ilmansaasteista
Laivaliikenne tuottaa 15 prosenttia maailman typen oksidipäästöistä sekä kolme prosenttia hiilidioksidipäästöistä ja määrät vain kasvavat tulevina vuosina. Valtamerilaivaliikenne on ainoa sektori maailmassa, johon ei kohdistu kasvihuonekaasujen päästöleikkauksia ja joka jätettiin YK:n Pariisin sopimuksen ulkopuolelle.
(Lähde: https://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/liikenne/maailmassa-on-yksi-ainoa-sektori-johon-ei-kohdistu-paastoleikkauksia-aiheuttaa-60-000-kuolemaa-vuosittain-6744138)
Helsingin Sanomat kysyi puoluepomoilta mitä Suomen liikenteen päästöille pitäisi tehdä. Yleinen kanta oli pienipäästöisten ja päästöttömien autojen vapauttaminen autoverosta tai sähköautot. Kukaan ei tainnut kertoa ratkaisua, miten kansalaisille saadaan tarpeeksi rahaa niiden hankkimiseen. Halla-aho taas nosti esiin ilmastoveroa tuontituotteille yleensä sekä sakkoveron saastuttajien tuontituotteille perustuen tuotannon siirtyminen Suomea halvempien tuotantokustannusten ja löyhempien ympäristösäädösten maihin.
(Lähde: https://www.is.fi/autot/art-2000005857676.html)
Päästöjen aiheuttajien pitää tehdä osuutensa. Suomessa lämmitys kuluttaa paljon – lopetammeko siis sen käyttämisen?