Tässä onkin ristiriitainen tilanne mielestäni. Ilmastonmuutosta halutaan estää ja samaan aikaan painostaa ihmisiä vaihtamaan autonsa sähköautoihin.
Jokainen Suomen talvessa liikkunut ihminen tietää, että matkapuhelimien akut hyytyvät ja tyhjenevät nopeasti pakkasessa. Nyt Yhdysvaltain autoliiton teknisen jaoston johtaja Greg Brannon toteaa lämpötilojen vaikuttavan sähköautoihin huomattavasti ennakoitua enemmän.
Noin 30 pakkasasteessa sähköauton patteritehot putoavat keskimäärin jopa 40 prosentilla. Yli 28 asteen pakkasessa pelkästään sähköauton käynnistäminen leikkasi käytettävissä olevasta ajomatkasta 12 prosenttia. Päälle kytketty ilmastointilaite pudotti käytettävissä olevaa ajomatkaa 41 prosentilla.
Vastaavasti 35 lämpöasteen lämpötilassa käytettävissä oleva ajomatka putosi neljällä prosentilla ja ilmastointijärjestelmää käyttäen ajomatka putosi 17 prosentilla.
”Ongelmana on, että lithium-akut viihtyvät suurin piirtein samoissa 20 asteen lämpötiloissa kuin ihminenkin”, Brannon luonnehtii.”
Kuinka monella auton omistajalla on mahdollisuus säilyttää autoaan autotallissa ja pitää sitä siellä sähköverkossa sekä lisäksi ulkona tolpassa? Ilmastonmuutos toisi tänne pohjolaan lämpimämpää ilmaa, missä sähköautot viihtyisivät eikä niiden käyttöön tarvittaisi niin paljoa sähköä. Samaan aikaan molemmat taas eivät tahdo sopia samaan yhtälöön.
Tässä hetkellä puhuttaa sähkön hinta jo muutoinkin, joten toivottavaa olisi ensin saada hinta edes siedettävällä tasolle. On kestämätöntä, kun elämisen kustannuksiin menee suurin osa palkasta.
(Lähde: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/pakkanen-syo-sahkoauton-akkuja-odotettuakin-pahemmin-amerikkalaiset-tekivat-hatkahdyttavia-loytoja/09fd365d-75e5-4aa0-a299-535aee575dd6)