Marraskuussa 2019 mopoautojen rinnalle tulevat kevytautot. Silloin 15-vuotiaat pääsevät ajamaan liikenteessä kevytautoilla mopoautokortilla. Mitä tämä tarkoittaa heille ja muille teillä liikkuville?
Ajokorttilupa on mopoautokortin kuljettajantutkintoon pääsemisen edellytys. Mopoauton kuljettajaopetukseen sisältyy ensimmäisen ajokortin suorittajan 4 tunnin koulutus sekä ajoluvan saamiseen teoria- ja ajokoe. Sen sijaan 1.7.2018 lähtien kuljettajantutkintoon ei ole vaadittu ajo-opetusta. Mopoautoilla ja tulevaisuudessa kuljettajilleen turvallisimmissa kevytautoissa kuljettajana voi siis olla 15-vuotias kuljettaja, jolla voi olla ajokokemusta ainoastaan muutaman tunnin ja ajokokeen verran.
(Lähde: https://ajokortti-info.fi/ajokortin-hankkiminen/mopoauton-ajokortin-hankkiminen)
Eduskunta on päättänyt, että kevytauton maksinopeus on 60 km/h. Tavallinen henkilöauto muutetaan kevytautoksi erillisellä nopeuden rajoituslisälaitteella ja muutoskatsastetaan. Myöhemmin tämä sama kevytauto voidaan haluttaessa palauttaa normaaliksi henkilöautoksi. Mutta miten estetään virittäminen, jota voidaan mopojenkin kohdalla käyttää?
Uudistuksen tavoitteena on parantaa nuorten liikenneturvallisuutta. Tämä on hyvä uudistus, koska oikea auto on törmäystilanteissa kyydissä oleville huomattavasti mopoautoa turvallisempi, mukavampi, ajo-ominaisuuksiltaan parempi ja ehkä jopa halvempi. Muutos kevytautoksi ei kuitenkaan rajoita henkilöauton paikkalukua, joten tulevaisuudessa kevytautossa voi olla 15-vuotiaan kuljettajan lisäksi neljä matkustajaa. Vaikka kevytauton nopeus on rajoitettu, se kiihtyy kuten tavallinen henkilöauto. Ulospäin muut ihmiset näkevät eron normaalin ja kevytauton välillä vain taakse kiinnitettävästä hitaan ajoneuvon kilvestä. Edestä ja sivulta tullessa eroa ei siis pysty havaitsemaan. Ja jos kevytautoa on viritetty, rajoitin poistettu käytöstä ja hitaan ajoneuvon kilpi poistettu, tarvitaanko onnettomuus asian selviämiseen muille liikkujille?
(Lähde: https://www.taloussuomi.fi/tulot-ja-menot/15-vuotiaalle-mopoauton-sijaan-kevytauto)
Kevytauto on rakenteellisesti mopoautoa turvallisempi oikea auto, jossa on ajonvakautusjärjestelmä, monissa jopa hätäjarrutusjärjestelmä, tehokkaat lukkiutumattomat jarrut sekä turvatyynyt ja suojaavat korirakenteet. Nuorella kuljettajalta ei ole välttämättä yhtään ajotuntia takanaan. Ymmärtääkö nuori kuljettaja, että mitkään ajolaitteet eivät korvaa ajotaitoa vaikka oma turvallisuus on parempi kuin mopoautossa?
(Lähde: https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/6f3507e9-c8c9-4504-91ae-27b5a7d342ac)
Nuoren fyysinen kehitys etenee psyykkistä kehitystä nopeammin eli mieli kypsyy kehoa hitaammin. Fyysisen ja henkisen kehityksen eritahtiin kehittyminen voi aiheuttaa epätasapainon ja näkyä lapsenomaisena käytöksenä. Jotkut aikuiset ehkä muistavat nuoruudestaan, miten toisten yllyttäminen voi vaikuttaa käyttäytymiseen. Aivojen kehitykseen liittyen on väistämätöntä, että jokainen 15-vuotias ei kykene ottamaan samanlaista vastuuta itsestään eikä muista tiellä kulkijoista.
(Lähde: https://mll.fi)
Olen samaa mieltä Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvaisen kanssa. Kevytautot voivat olla turvallisuusriski kokemattomien kuljettajien käsissä, koska jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuuteen vaikuttaa oleellisesti onko törmäysnopeus neljä- vai kuusikymppiä. Tämän vuoksi taajamissa on laskettu nopeusrajoituksia vuosien varrella.
Vaikka autoissa muun muassa keulan muotoilulla ja pehmeillä materiaaleilla pyritään lieventämään mahdollisten törmäysten seurauksia, ei lohduta. Kevytauto on kuitenkin massaltaan oikea auto.
(Lähde: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/onko-15-vuotias-kypsa-kevyauton-rattiin-liikenneturva-huolissaan-turvallisuusriskista/7307618#gs.2feqte)
Mikä ratkaisu tähän asiaan voisi olla paras? Mielestäni autokoulua ajo-opetuksineen pitäisi aikaistaa. Mopokorttia varten nuori kävisi siis saman autokoulun kuin nykyisin normaalia ajokorttia ajettaessa. Jos nuorella olisi kevytauto/mopoajokortti ajettuna, häneltä vaadittaisiin autoa varten hankittavaa ajokorttia varten vain muutama ajotunti sekä teoria- ja ajokoe tietojen ja taitojen tarkistusta varten. Tämä olisi turvallinen ratkaisu nuoria sekä muita liikkujia ajatellen.