Minä olen ollut kuusi vuotta töissä Ulkomaalaispoliisissa ja suurimman osan siitä ottamassa vastaan turvapaikanhakijoita ja kuulustelemassa heitä. Tiedän miten järjestelmä toimii sekä miksi ja miten sitä pitää muuttaa.
”Ei se ole tyhmä, joka pyytää, vaan joka maksaa.” Sananlaskukin sen sanoo. Nykyinen tilanne ei ole todellisuudessa turvapaikkaprosessin hyväksikäyttäjien vika, vaan ongelmana on yksinkertaisesti järjestelmä.
Lakien mukaan kaikista turvapaikanhakijoista otetaan sormenjäljet sekä rekisteröidäksemme heidän Suomeen että tarkistaaksemme ovatko he pyytäneet turvapaikkaa muista Euroopan maista. Olen siis ottanut urani aikana monia sormenjälkiä ikään, sukupuoleen, kansalaisuuteen tai perusteisiin katsomatta. Schengen-sopimuksen mukaan henkilö voidaan palauttaa siihen maahan, missä hänet on ensimmäisenä rekisteröity turvapaikanhakijaksi Euroopassa. Sopimuksen toimivuudesta voidaan olla monta mieltä, kun vuonna 2015 tiedossa oli kuinka monen maan läpi ihmisiä kulki ja ensimmäinen rekisteröivä maa oli Suomi. Oliko se turvapaikanhakijoiden vika, järjestelmän valuvika, muiden maiden viranomaisten laiminlyöntiä vai ehkä oman maamme päättäjien tiedon tai taidon puutetta?
Toisille Suomessa synnyttäminen on kannattavaa sekä rahallisesti että terveyden kannalta. Jokainen voi miettiä miten muiden maiden viranomaiset ja työntekijät ovat antaneet säännösten vastaisesti esimerkiksi 8 kuukaudella olevien naisten matkustaa lentokoneilla. Ja miksi tulla juuri silloin hakemaan turvapaikkaa Suomesta, vaikka on ehkä oleskelulupa tai turvapaikkahakemus vireillä toisessa maassa. Suomen viranomaiset rehellisesti, jälleen kerran, noudattavat sääntöjä raskaana olevien naisten lentomatkustamisesta ja sen rajoituksista. Turvapaikkaa hakiessaan henkilö saa luvan olla maassamme laillisesti turvapaikkapäätöksen käsittelyn ajaksi sekä terveydenhuollon. Onko se kyseisen turvapaikanhakijan syytä? Ongelmana on järjestelmä.
Millä tahansa perusteella Suomeen tullut henkilö saa hakea turvapaikkaa ja verorahoilla maksetaan hänelle avustaja, jonka neuvosta ja avustuksella uusia hakemuksia laaditaan, jos päätös on kielteinen. Voihan neuvojia tietenkin olla sukulaiset ja tuttavatkin, onhan järjestelmän reiät monien tiedossa. Perusteita voi löytyä matkan varrelta monia, mitkä joskus kylläkin ovat ristiriidassa sekä aiempaan että nykyisyyteen. Prosessi käydään kuitenkin aina läpi uudestaan. Uusintahakemusten lisäksi voidaan tietenkin hakea myös opiskelulupaa, vaikka myöhemmin huomaisikin, että opiskelu ei sitten suju. Samoin voidaan hakea työpaikkaa, mikä mahdollisesti ei ole kovin pitkäkestoinen tai on hyvin pienipalkkainen. Onhan joskus työpaikka voitu jopa keksiä. Ihmisen mielikuvitus on rajaton. Ja tietenkin avioliitto viikkoa aiemmin tavatun henkilön kanssa on meille jokaiselle ihan arkipäivää. Menisithän sinäkin naimisiin viikon tuttavuuden kanssa.
Nämä ovat vain pieniä esimerkkejä. Monia muitakin tapoja on tiedossa, uppoavaa venettä pitäisi siis korjata. Monet sanovat, että meidän suomalaisten täytyy auttaa. Auttaa voi monella tavalla, kysymys onkin siitä, mitä kaikkea meidän pitää uskoa.
Mutta lyhyesti – fakta on, että Suomi on mallioppilas ja ottaa sormenjäljet sekä majoittaa kaikki, ketkä huomaavat apua pyytää.